Zákulisie

Náhľad do zákulisia #10

Úvod – estetika svetla, štruktúra pozadia a farebná harmónia

Captain Morgan, obyčajná fľaška rumu, ktorú som chcel odfotografovať neobyčajným spôsobom. Pridať do nej niečo viac. V pojom ponímaní hlavne nejaký ďalší rozmer – estetiku svetla. Mávam vysoké nároky na takúto estetiku. Často mám v hlave iba predstavu a možno niekedy iba taký pocit ako by už mala fotografia vyzerať a pôsobiť. Je to myslím tak u každého umelca. Jeho úlohou následne je na základe poznatkov a vedomostí prekonať mnoho problémov, či už v plánovaní alebo pri samotnom fotení. Čo dokáže občas aj pekne zdemotivovať. Najmä ak si predstavujete úžasnú fotografiu a chcete ju nafotiť, no pri fotení ide “všetko proti vám”. 

Často sa s týmto potýkam, dokáže pomôcť dôslednejšie premyslenie si fotenia, no i tak musím konštatovať z vlastnej skúsenosti, že aj keď niečo naplánujem často skončím pri niečom úplne inom. Je celkom prírodzené, že pri fotení umelcovi napadnú rôzne iné nápady a je len na ňom či sa ich bude držať alebo nie. 

V mojom prípade bolo zamenené pozadie za flaškou. Ktoré malo byť jednoduché a textúru/štruktúru mala mať len fľaša a nápoj v nej. Pozadie som chcel farebne komplementárne. Napokon som sa rozhodol celú fotku koncipovať do teplých farieb a nekomplexnej farebnej harmónie. V podstate sa pri tom nedá “nič” pokaziť. Fľaška je postavená na podstavci, ktorý nie je nič iné ako papier zalomený na polovicu. Pozadie – teda papier, asi 30 rokov starý a odpočinutý na povale dodal fotografii fajnučkú textúru a zdieľam názor, že pozadie s textúrou (nie len) pri produktových fotkách poskytuje recipientovi istý priestor pre “uchytenie” pohľadu. Aby sa vo fotografii nestrácal, neupriamoval sa iba na samotný objekt, ale vnímal ho prírodzene a ucelene v danom prostredí. Pohľad tak môže skákať po fotke bez toho, aby mal pocit, že tam niečo chýba. Možno to neznie moc reálne, ale naše podvedomie určite ocení vyobrazenie textúry a štruktúry. Vychádza to z našej nátury. Taký je môj subjektívny názor prečo je (občas/väčšinou) textúra na fotografii dobrá.

Ak by sme sa bavili o teórii farieb, tak žltá a oranžová v tomto prípade môžu pôsobiť na recipienta pomerne príjemne, teplo a optimisticky. 

V backstage sekcii sa budem snažiť písať vecne, nie úplne edukačne. Ak potrebujete viac informácii o používaní týchto techník, YouTube je najlepší kamarát. 🙂 

Backstage – key light, fill light, rim light

Key light

Backstage máme možno pre niektorých trochu zložitejší. Mám len takúto jednu fotku, ktorá zachýtava dobre iba key light (hlavné svetlo), v tomto prípade softbox tlmený ešte jednou vrstvou difúznej látky v podobe difúzneho kruhu (alebo ak chcete googliť: odrazky). To nám teoreticky dodá lepšie odrazy, cháp ako prijemné mäkké a prechodové odrazy.

Fill light

Naľavo bol polystyrén, ktorý slúžil primárne pre výplň tieňov, aby bola etiketa pekne svetlá. A samozrejme aby jej zlaté časti odrážali mäkkučné svetlo. Odrazy sú pri produktovej fotografii alfou a omegou. Fotograf musí vedieť s nimi narábať. Pozor, netrvrdím, že som v tomto odborník. Na vlastnej koži pri tomto fotení som zažil, že práca s kvapalinou je ešte ťažšia. Tá odráža rôzne odrazy z okolia vrátane svetla a tieňov. Kvôli tomu mi ošediveli takmer všetky vlasy počas fotenia. Až neskôr, asi po hodine ladenia nasvietenia som sa uspokojil s odrazmi, ktoré sú na finálnej fotke.

Rim light

Alebo aj obrysové svetlo, slúži zvyčajne, napr. pri portrétoch, aby viac “odpichlo” samotný objekt od pozadia. Typický príklad takéhoto nasvietenia môžete vidieť použitý v staromódnych filmoch, aj Česko-slovenských produkciách minulých dekád. Je to jednoducho spôsob, ktorým sa na 2D obrazovke dá lepšie sprostredkovať a vyobraziť 3D objekt.

V tomto prípade je v pozadí naľavo kapa doska, v ktorej sú diery. Používam ju na dosiahnutie vzhľadu lúčov svetla, ktoré akoby prenikajú cez korunu stromov a listy. Tu sa to celkom hodilo, lebo v pozadí bola väčšia plocha, ktorá mohla odraziť nejaké svetlo a vytvorila tiež obrys, ktorý vidno na obryse fľaše naľavo. Blesk teda prenikal cez jednu z dier a kapa doska zároveň odrážala nejaké svetlo naspäť na fľašu.

Postprodukcia – colorgrading, koláž dvoch fotiek a animácia úprav

Ako som spomínal už vyššie, farby sa uberali do teplejších. Prišlo mi to tak správne a výsledok hovorí sám za seba. Pôvodne som chcel použiť aj farebné filtre počas fotenia, no popravde, tie niekedy môžu obmedziť prácu s farbami v postprodukcii, teda aspoň u mňa sa to skomplikuje. Preto som sa uchýlil radšej ku farebnému tónovaniu cez CaptureOne (apropo najlepší program na spracovanie RAW súborov).

Pod fľašou je tieň. Ten bol pridaný z druhej fotky, na ktorej bol blesk umiestnený tesne nad fľašu. Nespravil taký pekný tekutý oranžový tieň ako som chcel, tak dokonca aj ten je tam prifotošopovaný.

Taktiež slnečný light leak úplne naľavo fotky nie je skutočný. Priame svetlo do objektívu by mohlo síce urobiť autentickejší vzhľad, no i tak sa neoplatí hazardovať so zbytočne zníženým kontrastom a kresbou. Naviac, takéto nefejkované lightleaky na fotke sa už ťažko odstraňujú, rozumnejšie je ich pridať v postprodukcii, kedy máme nad nimi poriadnu kontrolu. Rovnako dorobený je aj lúč na začiatku hrdla fľaše, ten je taký istý ako ten úplne naľavo.

Animácia znázorňuje postupnosť úprav a komponovania jednotlivých prvkov. Môžete si všimnúť ako som retušoval aj samotnú tekutinu, aby mala menej textúry.

RAW súbory na stiahnutie

Pridávam sem aj odkazy na RAW súbory, ktoré si môžete stiahnuť a skúsiť si spracovať fotografiu po svojom. Prípadne skúsiť môj štýl. Je to kompletne na vás. Nezabudnite to potom zdielať na sociálnych sieťach (napr. na IG) s mojim označením (@denisgogafotograf), nech môžem vidieť akí ste šikovní a zazdielať vašu úpravu. 🙂

Stiahnite TU.

Mohlo by sa vám tiež páčiť...