Zákulisie

Náhľad do zákulisia #12

Fotografovanie medových sušienok pre spoločnosť LAGUNA

Čo sa v tomto článku dozviete?

  • Ako som sa dostal ku fotografovaniu nových medových sušienok.
  • Ako prebiehala príprava ku fotografovaniu – od skice až po finálny výstup v podobe grafického súboru na tlač.
  • Aké výsledky som priebežne konzultoval s klientom.
  • Ako vyzeralo fotenie a svetelný setup pri tomto fotení.
  • Nechutné tajomstvo za krajším odfotografovaním sušienok.

Legendárne sušienky

Myslím, že môžem pokojne predpokladať, že väčšina z nás pozná legendárne sušienky – Maríny a Indiánov. Tieto sušienky sa predávajú už celé desaťročia. Sám si ich veľmi dobre pamätám od detstva. Babka nám z nich doteraz robí zákusok s pudingom. Sušienky idú na spodok a vrch, v strede spomínaný puding, celé sa to poleje čokoládou a nechá vychladnúť. No jednoducho mňamka.

Ako je možné vidieť na obrázku (viď. obr. 1), fotografovali sme s príbuznými sušienkami MARÍNA. Ich odtieň bol mierne svetlejší od nových medových sušienok. Avšak ešte predtým, než sa pozrieme na samotné fotografovanie, popíšem kontext, ktorý objasní ako som sa ku fotografovaniu nových medových sušienok dostal.

Obr. 1 Na fotografovanie medových sušienok sa použili ich odtieňom príbuzné sušienky MARÍNY.

Dopyt po návrhu nového obalu

Počas lockdownu minulého roka (február-máj 2020) sa ku mne dostala ponuka graficky nadizajnovať obal nového produktu vvrámci výroby spoločnosti LAGUNA, sídliacej v Piešťanoch. Keďže ich zaujal môj projekt Toffifee (viď. obr. 2), obrátili sa na mňa s dopytom o ilustráciu. Pri dizajnovaní obalu Toffiffe som síce robil jednoduchú linkovú ilustráciu, ale šlo skôr o demonštrovanie ako vytvoriť dizajn, ktorý je vyrobený zo 100% recyklovaného papieru. Taktiež tam šlo aj o ekologický výber hnedej PANTONE farby, čím by sa obaly tlačili prostredníctvom ofsetu a ekologickejšie.

Obr. 2 Finálny výstup fotografovania ECO redizajnu bonboniéry Toffifee.

Ilustrácia, Fotorealistické vyobrazenie

V tomto prípade som navrhol ísť radšej do fotorealistického vyobrazenia produktu. Najmä kvôli konkurovaniu iným výrobcom sušienok na trhu a taktiež kvôli cieľu vzbudiť prostredníctvom reálnej sušienky s medom túžbu po produkte. Už pri názve “medové sušienky” mi instatne vzišla predstava, ktorú som ihneď naskicoval na papier a digitálne vyfarbil (viď obr. 3). Ešte v ten večer som to klientovi poslal. A mal som šťastie, že sa im to na ďalší deň páčilo, pretože som už začínal byť s nápadom stožnený. V nasledujúce dni som si spravil testshoty (viď obr. 4), či a ako sa dá moja predstava zrealizovať. Zistil som, že je to 100% zrealizovateľné. Pri našej prvej osobnej konzultácii som teda klientovi predstavil už aj testshoty (viď obr. 4). Prvá prezentácia teda prebehla dobre a bol som nadchnutý pre ďalší kreatívny postup – fotografovanie a dizajnovanie.

Obr. 3 Skica prvotne ručne nakreslená ceruzkou, neskôr digitálne vyfarbená cez Photoshop.

Od ilustrácie, cez testshoty až po “hranie sa”

Ako som spomínal vyššie, nafotil som si testshoty (viď obr. 4), na ktorých sa mi podarilo demonštrovať ideu tečúceho medu po sušienkach. Pri tomto testovacom fotení som použil kakaové sušienky INDIÁNY.

Obr. 4 TESTSHOT: Na prvom obrázku je možné vidieť jeden z mnohých pokusov liatia medu na keksy. Na druhej fotografii je už vidieť aj skombinovanie inej fotografie (spodný keks), z ktorej sa hodilo liatie medu.

Na koláži obrázkov (viď obr. 5) je možné vidieť niekoľko expozícií, ktoré som spracoval. Z nich som následne vyberal a nakombinoval tečúci med v presvedčení, že moja kombinácia sa bude klientovi páčiť. Môj výber prešiel (pozri obr. 14 a obr. 17), avšak som ešte postprodukčne zmenšoval medovú lyžičku, kvôli miestu na obale, ktorý mal iba 105 x 70 mm (predná “titulná” strana).

Obr. 5 Niekoľko expozícií z fotenia medových sušienok na nové balenie.

Backstage fotenia orechov a keksov z boku

Na obale sme chceli využiť každé miesto a preto sme sa uchýli aj ku fotografovaniu sušienok z boku. Na obale to teda zákazník z boku uvidí akoby sa na ne pozeral zo strany + po nich steká med. Na obrázku (viď obr. 6) je možné vidieť ako boli sušienky vedľa seba položené na papieri. Medovou lyžičkou som na ne nanášal med tak, aby po nich začal z boku stekať. Fotografoval som sériovým snímaním, aby som neskôr mohol skombinovať niekoľko stekajúcich kvapiek v rôznych pozíciách (viď nižšie obr. 7).

Obr. 6 Sušienky boli položené na obyčajnom papieri.
Obr. 7 Z tejto série fotografií vznikol kompozit, ktorý je možný vidieť na finálnom výstupe.

Na prednú stranu sa umiestňovala aj fotografia orechov (viď obr. 8), ktorú som si odfotil na stole na “zdrape” bieleho papiera, ktorý ako je možné vidieť, úplne postačoval. K odfotografovaniu poslúžilo jedno svetlo z ľavej strany modifikované veľkým hárkom bieleho papiera, tiene vypĺňal biely papier napravo.

Obr. 8 Fotografovanie orechov s jedným svetlom.

Backstage fotenia medových sušienok a lyžičky

Aj takto amatérsky môže vyzerať setup (viď obr. 9) všetkých potrebných rekvizít, statívov a modifikátorov ku dosiahnutiu profesionálnych výsledkov. Naľavo je možné vidieť biely papier, ktorý modifikoval ostré svetlo z blesku na mäkké.

Napravo som umiestnil tmavú utierku, ktorá pohlcovala svetlo, resp. do tieňov sa neodrážalo takmer žiadne svetlo. Pod utierkou smerom ku fotoaparátu už je prilepený papier, ktorý odráža trochu svetla z prednej strany.

Obr. 9 Pohľad na všetky potrebné rekvizity ku odfotografovaniu finálneho výstupu s tečúcim medom a lyžičky.

Na obrázku (viď obr. 10) je možné vidieť ako som vyriešil problém s presnou pozíciou sušienok. Špendlíky sú napichnuté na drôtoch, ktoré sú obalené silikónom. Aj keď to bolo občas mierne nemotorné a dalo by sa vymyslieť aj inak, tento spôsob postačoval zámerom.

Obr. 10 Riešenie presného nasmerovania sušienok do požadovanej pozície.

Na pravej strane obalu sme umiestnili realistické včelie plasty. Na obrázku (viď obr. 11) je možné vidieť celý včelí plast, ktorý som kúpil od slovenského medára v pohári aj s medom. Obával som sa, že ho nezoženiem. Myslím, že to cenovo vychádzalo aj s doručením 14€. Pri porovnaní s obrázkom nižšie (obr. 11) a finálnou podobou plastov na obale (pozri obr. 14), si je možné všimnúť aký dopad mala retuš na výsledok.

Obr. 11 Odfotografovaný včelí plast, ktorý bol po značnej retuši použitý na pravej strane obalu.

Tajomstvo za krajším odfotografovaním sušienok.

Síce som použil štetec (viď obr. 11), aby som odstránil malé omrvinky, na sušienkach sa ale nachádzali aj bledé škvrny. Tie zrejme vznikli prírodzene po upečení. Avšak na fotke som ich mať nechcel. Zbytočne by mohli kaziť tonalitu celej sušienky, čo by som potom chcel/musel? riešiť v postprodukcii. Vyriešil som to jednoducho:

Zobraziť nechutné tajomstvo na vlastnú zodpovednosť


V rámci efektivity a ušetrenia času som sa uchýlil ku trochu nechutnému vyriešniu problému s bledými fľakmi. Vlastno-jazyčne som lízal každú jednu sušienku, ktorá sa šla fotografovať. Fľaky zmizli, čím som mohol sušienky napichnúť na špendlíky a spokojne fotiť ďalej s vedomím, že tam už nebude vidieť tie fľaky. Pre kontext… pri profesionálnom fotografovaní jedla sa často používajú rôzne iné triky, ktoré síce nie sú tak nechutné, no určite nie sú potom tak jedlé a chutné ako vyzerajú na fotke. Mojou poznámkou som nikomu nechcel znepríjemniť dojem z týchto sušienok. Som ochotný pristúpiť na takmer čokoľvek, aby som docielil chcených výsledkov. Sušienky určite odporúčam. 😉

Schovať túto nechutnosť...

Obr. 12 Štetec som používal na odstránenie malých omrviniek zo sušienok.

Grafický dizajn obalu

Prvým krokom bolo zmeranie proporcií obalu ich terajších keksov (viď obr. 13). Z týchto údajov som dokázal vytvoriť presnú šablónu v Illustrátori, do ktorej som už len dopĺňal grafiky vrátane fotiek.

Obr. 13 Obal INDIÁNOV, podľa ktorého som získaval potrebné proporcie do novej šablóny.

Prvé návrhy boli predbežné, mali sa odvíjať od spätnej väzby od klienta. Pripravil som niekoľko variácií fontov pre názov produktu: Medové sušienky s orechami. (Apropo, na moje počudovanie je pravopisne správne v slovenčine písať s orechami, ale aj s orechmi). Chcel som použiť spojenie dvoch fontov pre ozvláštnenie. Jeden, čo pripomínal písané písmo a ďalší bezpätičkový sans serifový.

FINÁLNE VÝSTUPY

Na obrázku (viď obr. 14) je možné vidieť úplne dokončený finálny výstup do tlače. Už od spracovávania digitálnych negatívov (RAW) som pracoval vo farebnom profile CMYK. Export bol konkrétne v profile FOGRA39.

Na obrázkoch (viď obr. 15, obr. 16, obr. 17) je možné vidieť finálne fotografické výstupy separátne umiestnené na rozmazanom pozadí.

Obr. 14 Finálny grafický výstup pre tlač.
Obr. 15 Orechy umiestnené na rozmazanom pozadí.
Obr. 16 Sušienky z boku, po ktorých steká med umiestnené na rozmazanom pozadí.
Obr. 17 Medová lyžička a sušienky, po ktorých steká med umiestnené na rozmazanom pozadí.

Mohlo by sa vám tiež páčiť...